Vyzkoušej Iyengar jógu zdarma

záznam 60min lekce Rotace

Jak správně cvičit v těhotenství jógu?

těhotenská iyengar jóga
V tomto článku si shrneme pár důležitých principů, jak vlastně cvičit v těhotenství jógu? Jste-li lektor jógy, lektorka nebo těhotná žena, případně se snažíte o miminko, věnujte jim určitě pozornost. Každé období ženy je nové, nikdo učený z nebe nespadl, ale zvláště v období obrovských změn v těhotenství je dobré mít základní znalosti. Nejsme tu už jen za sebe, ale i  za novou bytůstku, která se nám v obrovské důvěře svěřila.
Jak tedy cvičit?
1. Zklidňujte nervový systém a uvolňujte
Nyní není čas na výkony a zvětšování rozsahu nebo své vytrvalosti. Chcete-li počít, a teprve připravujete živnou půdu pro miminko, můžete si dovolit více aktivity, ale i zde to má svou míru. Tělo zatížené intenzivním sportem, nebo neustálým sedavým nebo stojícím zaměstnáním bez odpočinku nebude moc šťastné a odpočaté na obrovskou tvořivou činost nového života. Jste li již těhotná, sama ucítíte, kolik se budete chtít hýbat a být aktivní. V prvním trimestru bývá větší únava, ale ve druhém již máte chuť být aktivnější. Stále ale platí v klidu. Třetí trimestr nám zase více omezí pohyb, jak břicho s dítětem roste a tělo zpomalí.
2. Natahujte se 
Natahování těla a extenze končetin je jeden z nejdůležitějších aspektů ve cvičení jógy. Na strukturální úrovni jde o páteř, která za chvíli ponese větší zátěž díky rostoucímu bříšku, a přece porodem to nekončí. Obě paže a jejich zvedání natahují strany těla. Obě nohy, a jejich správná práce podpírají pánev. Pozor, pokud je vaše dítě posazené níže, nemusí být natahování paží to pravé ořechové. Na orgánové úrovni je natahování třeba pro bránici, hlavní nervy, které vedou skrze trup nahoru do mozku, a která přímo souvisí s klidným nervovým systémem a tím pádem klidným dechem.
3. Vytvářejte prostor v pánvi a zlepšujte hybnost kyčlí 

Pokud jste ztuhlí, máte staženou pánev, tvrdé břicho a minimální hybnost kyčelních kloubů (např. nejde vám dát nohy do stran) možná se vám nedaří otěhotnět. I u mužů a vašich partnerů souvisí hybnost kyčelních kloubů s potencí. Proto jóga pomáhá mnohým párům k početí během několika měsíců. Pokud již jste těhotná, sama ucítíte, že budete potřebovat prostor pro břicho a intuitivně si budete dávat nohy víc od sebe. Hybnost kyčlí je zároveň důležitá pro spodní záda.

 
5. Nevyhýbejte se stojům
Ač může přijít obrovská únava během těhotenství, zvláště zpočátku, jakmile to tělo umožní, dělejte i stojné pozice. Vždy pracujte zády ke stěně, což vám dá velkou stabilitu pro tělo tak zklidnění pro vaši mysl. Nemusíme se tolik soustředit a přepínat zbytečně tělo pro rovnováhu, která se stává postupně oříškem. Zároveň nás zeď vede, jak umístit páteř. Dopřávejte si oporu pomůcek nebo nábytku. Krom toho, že práce chodidel a pohyb hned uleví při natékání nohou, určitě vám stoje posílí nohy a tím i páteř, a můžete si krásně ulevit při případné bolesti beder.
6. Věnujte se dechovým technikách a relaxujte
Některé ženy pracují do 9.měsíce a nikdy se úplně nezastaví. Kdy jindy máte možnost spočinout a zastavit ten kolotoč úkolů a práce? Ke konci těhotenství se většinou už jen někam dokulíme a proto si dopřávejte více dýchání, relaxace a meditace. Teď je šance komunikovat s miminkem, nastavit pěkný vztah, a jít k sobě dovnitř. Dech souvisí opět s nastolením klidu v nervovém systému.
7. Tělo dolů, nohy nahoru
Jste-li čerstvě těhotná, dělejte obrácené pozice, ať se plod dobře ukotví v děloze. Chcete-li teprve otěhotnět, obrácené pozice pod vedením dobrého lektora jsou doslova zázračné na stabilizaci hormonálního systému těla, a nastolí ideální prostředí pro početí. Začít můžete vždy pod vedením s lehčími variacemi a s pomůckami, ale opět jde o správné postavení pánve, abyste dosáhli nejlepšího výsledku pro vaše tělo.
Tento výčet není vyčerpávající, a více se můžete dozvědět a rovnou cvičit ve vedených lekcích kurzu Jóga pro těhotné. O tom, co určitě v těhotenské józe nedělat a čemu se vyhnout se dočtete v článku zde. Vždy cvičte s certifikovaným lektorem Iyengar jógy, který má zkušenosti a s těmito principy pracuje.
Jana Chadimová, 06/2022
Komentáře
  1. Vasedoplnky napsal:

    Moc pěkné téma. Fakticky konkrétně k cíli. Některé podobné články zahlcují příjemce, například množstvím textu. Necítil jsem to za vás, ale mám dojem, že jsem získal důležité informace. Dík!

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.