Vyzkoušej Iyengar jógu zdarma

záznam 60min lekce Rotace

Čemu se vyhnout a jak necvičit v těhotenské józe?

online kurz iyengar jóga pro těhotné
Co prosím nedělat v těhotenské józe?
 
Na některé věci byste měla v józe zapomenout, jakmile zjistíte, že jste těhotná, nebo alespoň dočasně upravit. Pokud jste doteď necvičila, tak je dobré se v tomto zorientovat.
Jedno z prvních takový logických doporučení, je přestat dělat trhavé pohyby, prudké doskoky např. v rychlých sportech. V prvních měsících se plod potřebuje dostatečně ukotvit v děloze. Na to je třeba, aby prostředí pánve bylo správně zpevněné, ale zároveň ne tvrdé.
Kdybychom se podívali trochu z jiného úhlu, jógová filosofie hovoří o 90 dnech, kdy se nová bytost rozhoduje, zdali v tomto těle zůstane nebo odejde. Některé spirituální příčiny, že se plod nezahnízdí ovlivnit nemůžeme, ale minimálně můžeme pomoci na úrovni fyzického těla, abychom se vyhnuly nezdravému polohování. Kde tedy konkrétně být obezřetní, co se týče jógových cvičení?
 
1. Intenzivní hluboké záklony
V záklonech se stěna vaší dělohy příliš natahuje a ztenčuje a zároveň při nesprávném nastavení pánve je dítě stlačeno. Záklony mohou přispět později k velké diastáze, tedy rozestupu břišních svalů. Zároveň, pokud nejste vedeni v lekci zkušenými lektory, jako jsou například v Iyengar metodice, většina lidí dělá záklony se špatným postavením pánve.
>> Místo toho děláme podepřené a mírné verze na otevření ramen a hrudi
 
2. Hluboké předklony
Předklony jednoduše stlačují dělohu i dítě v ní, pokud jdete méně než do pravého úhlu mezi stehny a břichem. Někdy ani pravý úhel není dostatečný na volnost pro břicho a je třeba ještě zvětšit tento prostor použitím pomůcek. I kdybyste o tomto nevěděla, ucítíte, že nemůžete kvůli břichu jít trupem na stehna. 🙂
>>Místo toho děláme poloviční předklony a necháváme prostor mezi stehny a břichem
 
3. Intenzivní rotace
Pro dobré ukotvení plodu je důležité s nimi přestat, jelikož orgány a tím pádem i vaše děloha se doslova ždímají a dítě uvnitř má méně místa. Orgány je třeba zvedat a držet vzadu.
>>Místo toho děláme jemné rotace především hrudníku a krku, břicho netočí
 
4. Intenzivní posilování břicha
Posilování břicha vytváří velký tlak na pánevní dno a tlačí dělohu dolů, prostředí musí být klidné a měkkost je klíčová pro lepší průchod miminka na svět.
>>Místo toho používáme pomůcky a varianty pozic a nezatěžujeme břišní stěnu
 
Vždy platí, že obecné instrukce a doporučení jsou pro těhotenství s normálním průběhem. Pokud však máte rizikové těhotenství, nebo jste po potratu a znovu jste otěhotněla, vždy se poraďte s lékařem, který zná jógová cvičení, nebo konzultujte se Seniorním učitelem Iyengar jógy. Jógové pozice je třeba dále upravit, abyste pomohla tělu k dobrému ukotvení plodu.
Jak cvičit a čemu se věnovat v těhotenské józe najdete v článku Jak správně cvičit těhotenskou jógu?
Více najdete v uceleném kurzu Jóga pro těhotné
Jana Chadimová, 08/2022
zdroje: Yoga for pregnancy and motherhood, Rita Keller a Kerstin Kathab
Komentáře

Přidat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.