15/1/2017 Začátečníci v Puně – „Quicklíííí, slow body slow mind“

,,Yoga has to give you life force, this is lifeless practice“

Před pár měsíci jsem se převlékala v šatně jednoho studia, kde jsem měla učit, a zaslechla jsem z recepce „můžete jít na polední lekci iyengar nebo vinyasa“….paní odpověděla: „iyengar? …nuda“ Pousmála jsem se, a vzpomněla si na všechny rychlý lekce, kdy jsem sotva stíhala skoky a kdy jsem nadšeně zažívala netušené možnosti svého těla a daleko za tělo. Ale úplně to chápu. Kdokoliv však hned neodsoudí první lekci, a trochu pronikne do této metody a dá jí šanci třeba jen 3 měsíce s učitelem, který mu sedne, tak jí propadne, protože ta škála praxe je tak obrovská.

Minulý rok jsem psala, že pro mě bylo nejvíc šokem to, jak tu vypadají začátečnické hodiny. Šok odplynul, ale pořád se zájmem chodím na Beginners classes, protože jsem se nikdy neučila, jak učit na úvodní úrovni takto jednoduše, dostávají minimum instrukcí, občas demo nějakého základního zlepšení, ale:

– Žádné dlouhé výdrže – krom Sarvangasany a chvíli Sirsasany

– Žádné pomůcky, žádné bloky, i když nedosáhnou na zem v utthita parsva konasaně nebo parsvotannasaně, prostě se musí víc pokrčit nebo rozkročit

– I swastikasana bez dek na začátku, jen starší

– Naopak rychlé opakování se základními pohyby, různé zvedačky nohou rukou, hodně opakování na rozhýbání a zahřátí – i v teplé Indii, místo strnulého trpění začátečníků v pozici

– Hodně skoků, „pozdrav slunce“ ne jako takový, ale ty jednotlivé pozice rychle za sebou v nejrůznějších kombinacích

– Seskoky mezi jednotlivými stranami, byť 3s odpočinek – mimochodem i v Intermediate 1, a 2, lidé nejsou přetížení

– Hlava – stále dopředu a rovně (žádné točení v Trojúhelníku ani Parsva Konasaně nebo dívání nahoru v Bojovníkovi 1)

– Paže – prvotně jde o zvedání, a dopnutí

– Trup – délka (nic složitého o žebrech, bránici)

– Nohy – pevný a dopnutý, zvednutý čéšky

– Téměř bez korekcí, málokdy učitel na někoho šáhne, spíš řve, ale hezky 🙂

– Na místní jsou ještě přísnější než na zápaďáky

– Vůbec se netoleruje nějaký strach něco udělat, šup rovnou do stoje na hlavě, i ty tlustý, jen v případě zranění, ale pak ty lidi jsou v medical classes

– Lekce švihá, žádný prostoje, žádný courání se pro pomůcky, žádný zdržování

– Smyslem je vyhnat lenivost a tamas z těla

– Vše jednoduše, žádný vysvětlování dlouhý, žádný složitý používání pomůcek, Sarvangasana bez pásku, Halasana o zeď nohama

– Indický těla jsou úplně stejně často ztuhlý jako ty západní, ale oni trénují prostě rychleji a intenzivněji, ano je tu tepleji, zvlášť v jarních/letních měsících takže se určitě rozhýbávají lépe 🙂

Je dobrý zmínit, že tu jsou roční kurzy, někdy od června do května, tzn. že nyní v lednu už vidíme 8.měsíc praxe těch lidiček, což je už dost velký kus práce.

„In senior citizens classes, when they are tired, they rest their hands on hips, in our classes we are 90% of the time like them, this has to change“

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.