13/1/2016 अथ योगानुशासनम्॥१॥Patanjaliho jóga sútra

Chanting s Krišnou a Patanjaliho Joga Sútra

Nevím co psát dříve. Nestíhám psát vše. Tolik pocitů, emocí, prožitků, kouzelných momentů….

…jako třeba dnes jsem zůstala po ranní lekci půl hodinky v hlavním prázdném sále, kde zůstali asi 3 lidé si v tichosti praktikovat a za chvíli se objevil Prashant a chvíli si cvičil u koně

…včerejší první chanting suter, ocitla jsem se v bytě jedné rodinky z Brazílie, se dvěma dětmi 6 a 11, celá rodina cvičí jogu a učili se společně Jóga Sútry, to byla magická harmonie tam být s nimi

…každodenní ochutnávání výborné domácí kuchyně a místních dobrůtek, zmrzky, čerstvé kurkumy, sladké papayi a granátového jablka, mrkvové halvy nebo mangové přesnídávky

… dnešní jízda na motorce s Krishnou, se kterým jsme zpívali, veselou indickou dopravou

…ranní 6:00 hlasité zpěvy sousedních mnichů v okolí

…ranní lekce v 7:00 kdy je venku ještě tma, mžourám, skoro spím a úplně první pozice je 2minutový stoj na rukách !

…uvědomování si, objevení dalšího negativního návyku v mysli, který vyvstal do vědomí, a je vidět jako černé na bílém

…rozplácnutí se na chodníku hezky česky, spadlé brýle do záchoda a ranní sežehnutí si ofinky a řas na sporáku

… krávy, kozy a psíci hledající si večeři v hromadách odpadků

Konečně jsem zpívala Patanjaliho Joga sútry s Krishnou. Je to moc zajímavý člověk, a má rozsáhlé znalosti jógového pozadí. Wow. Chybí mi slova. Vím, že mám silné spojení se zvukem obecně, od mala ráda zpívám, a kdykoliv jsem od svých cca 20 let byla na nějakých meditacích či zpívání manter nebo cokoliv, kde skrze zpěv vstupovaly do těla vibrace, tak se mi děly (to co pro sebe nazývám) mystické prožitky vědomí. A v hloubi duše cítím, že takto nezpívám poprvé, lehce se mi texty učí (no lehce už druhý rok). I v kurzu sanskrtu jsme se učili, že je třeba dlouho opakovat a cítit slovo/výraz a jeho význam vám vyvstane do vědomí jako prožitek – tzn. že bude prožit jako ryzí skutečnost bez popisu.

Trochu kontextu pro lepší pochopení. Patanjali byl mudrc, který sebral metody a cvičení, a sjednotil je pod názvem Yoga. I když zdroje nikde nejsou přesné, uvádí se obecně, že za svůj život vytvořil tři hlavní díla, a to nauku o jazyku, gramatice – pro pročištění naší řeči, nauku o zdraví/medicíně – pro pročištění těla, a nauku o mysli – pro pročištění a transformaci lidského vědomí.

Právě nauka o mysli je obsažena v takzvaných Patanjaliho Joga sutrách. Sútry jsou krátké veršíky, (v překladu sútra znamená nitka) jakési mini básničky v sanskrtu, které obsahují hodně důležitých konceptů a termínů, které jsou v tom veršíku nahuštěné, a snadno zapamatovatelné, aby se je lidé mohli lehce naučit nazpaměť, a připomínat si moudrost učení. Jedna sutra – jeden veršík – a její vysvětlení klidně vydá na celou přednášku, nebo x stránek v knize a v komentářích jiných mudrců. Každé slovo v sútře může mít dlouhý výklad.

Adepti a studenti jogové cesty se dříve nebo později s joga sutrami setkají, (je samozřejmě i mnoho dalších textů, které se zpívají a recitují jako např. Bhagavadgíta, kde rozmlouvá Krišna s Arjunou, a zde v Institutu se nejčastěji zmiňují a odkazují učitelé právě na Joga sutry a Bhagavadgítu), a začnou se je učit nazpaměť, číst a postupně rozumět významu veršů a především je začnou používat v různých situacích každodenních. Jsou to takové šikovné návody, které když nám někdo jednoduše vysvětlí, na příkladech, tak nejsou složité (krom pokročilých stavů vědomí, které člověk pochopí stejně jen když je zažije).

Suter je asi 196, někde 194 cca, a jsou rozdělené do 4 kapitol, kdy první kapitola (Samádhi Pada) popisuje cestu lidské bytosti a vývoj našeho vědomí. Jak funguje naše mysl, jaké máme různé stavy vědomí (např. stav bdělosti, spánku, paměť), že jsou zážitky, chování, návyky a situace, které nás pozvedají a vedou ke světlu a k rozvoji a věci které nás stahují dolů k temnotě, a k jakému stavu rozvoje svého vědomí směřujeme a čeho můžeme dosáhnout. Druhá kapitola (Sadhana pada) je o metodách a prostředcích, které nás na cestě vedou, co dělat pro to, a jak praktikovat abychom se dostali z našich opakovaných návyků, negativních tendencí mysli, tužeb a nekonečných nespokojeností a „já bych chtěla“ a „přeji si“ a tím pádem neustálého koloběhu zrozování. Je zde vysvětleno 8 stupnů tzv. Ashtanga jogy, tedy Patanjaliho osmistupňové stezky.

Třetí kapitola (Vibhuti) vysvětluje nadpřirozené síly, které jogín dosáhne dlouho-dlouho-dlouho-dlouho-dobou praxí. Představte si, když jdete z lekce, která trvá např. jen 60 min, a cítíte se dobře, protože jste se tělem rozhýbali, energie proudí, myšlenky a „hlava“ se pročistily a je vám hezky vnitřně a nevíte úplně proč. A co kdybyste nemuseli chodit do práce na 8-10 hodin denně k počítači, a místo toho žili vysoko v horách, takto praktikovali jogu (nejen asany) několik hodin denně, celý měsíc, celý rok, celá léta, celý život, a mnoho životů za sebou. Jak by se asi vaše tělo, vaše hlava a mysl a duše cítili potom? Takže tím jak jogín pročišťuje hmotné tělo, mysl i smysly, získává tzv. 8 siddhi, osm nadpřirozených schopností i jiných schopností jako např. schopnosti vidět i neviděné, je schopen se zmenšit na velikost atomu, nebo zvětšit na velikost slona, vidí svou minulost přítomnost i budoucnost, umít být lehký i těžký, co řekne nebo si přeje se manifestuje ve hmotě, dokáže vstoupit do mysli jiných, rozumí všem řečem. Jogín se nesmí nechat těmito nadpřirozenými schopnostmi zlákat a zaseknout se na nich. Čtvrtá a poslední kapitola (Kaivalya) vysvětluje stav samádhi a jak člověk žije, poté co plně prozře a tuto přiznávám jsem ještě ani nedočetla, protože už moje mentální kapacita většinou nezvládá.

Dnes jsem měla s Krishnou třetí setkání, a zpívali jsme druhou kapitolu, kterou si zatím nepamatuji, a je to těžší se chytat v rychlosti, kterou drží. Je to i docela náročné na hlasivky, je potřeba zpívat silným hlasem, aby člověk pocítil vibraci, a stejně tak na dech, protože některé sutry jsou dlouhé a mají se zpívat jedním dechem, a vzniká při tom spontánně cvičení dechu pranayama. Akorát že jsem nejdříve ráda, že to zvládnu vyslovit a udržet a zapamatovat rytmus, přece jen sanskrt je jiný jazyk, takže jsem úplný začátečník v psovi hlavou dolů.

pro ty, kteří ještě neviděli písmo Dévanágrí (řeč je Marathi),jsem vyfotila kus správně zmačkaných a umaštěných Indických novin 🙂

Nejprve Krishna vyslovuje jednotlivá slova, a já opakuji. Poté spojuje slova dvě nebo tři, a nakonec spojuje celý verš a pokaždé opakuji. Pak zarecituje zpěvem a opakuji a pak jedeme splu 5x, což si pečlivě odpočítává na prstech, a nakonec já sama a zopakujeme finálně oba najednou. Tímto se člověk učí a zapamatovává. Je důležité naslouchat a být plně přítomný. Jedeme relativně rychle, protože jsem se poslední dva ruky jaksi předučila ty sutry číst a byla na základním kurzu sanskrtu. Říkám si, jak člověk vše co v životě dělá, a ani třeba zrovna neví proč, se bude v určitý moment hodit.

Přezpíváváme na konec 30 suter druhé kapitoly, v jednom zátahu je to síla, co se týče ponoření se do zvuku a rytmu. Opět se dostavuje změněný stav vědomí. Krishna hezky vysvětluje, že i když zpočátku říkáme a vyslovujeme s chybami, tak je důležité, že je obsažena oddanost a upřímné úsilí se učit, a že Patanjali je happy, jako je šťastná máma, když slyší první slůvka svého dítěte. Chce se vyfotit, je pro něj čest učit lidi ze západu, kteří přijíždí za naukou jogy. Musím vzít i obrázek Gurujiho, aby tu byl s námi, abychom ho uctili, studoval s ním prý 30 let.

Příklad kratší sútry z Iyengarovi knihy: Co je to připoutanost?

„Spočívání v potěšeních a v tom, co se nám líbí, v nás ještě více zvětšuje touhy a připoutanosti.“ Jinými slovy, když ochutnáme dobrý dortíček, naše smysly a jazýček si moc dobře zapamatují tu lahodnou chuť a budou ho chtít zase a zase, a těžko se pak zbavujeme návyku, a psychického připoutání na dortíčku 🙂 stačí cítit vůni dobré kávy a už jedeme na vlně smyslů a tužeb…

já a Krishna
já a Krishna
Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.