Nejbližší akce: TRUTNOV, víkendové cvičení 3.-4.6.
Pozorovala jsem dvě lekce Gíty Iyengar, a dvě cvičila. Zažili jste to taky? Když si zvyknete na „svého“ učitele, a vyhovuje vám jak učí, a chodíte jen „na něho“ tak je pak těžké jít k jinému a přijímat i jeho moudrost, a odevzdat se i jeho vedení. Chvíli trvá, než přijde důvěra na obou stranách. Důležité je, dát tomu šanci a čas, hned nesoudit. Musím říct, že mi trvalo těch asi týden, než jsem její lekce strávila, a dostala se opět do vnitřního klidu a nového odhodlání jít v míru další lekci cvičit a nemít příliš pozitivní nebo naopak negativní pocity.
Upřímné nadšení z první lekce, přešlo po druhé lekci ve zhnusení a vztek proč na lidi křičí a snižuje je, až se někteří Japonci třesou a mají vytřeštěné oči strachy. (ano je tu skupina asi 40 japonců s překladatelem) Proč má díru na teplákách, když principy niyama hovoří o šauče čistotě, proč používá v řeči tolik sarkasmu a negativity, což je pro mě nečistá řeč. Pokračovalo to do postoje v egu, toto si nemusím nechat líbit, nemusím tu být, je sama nešťastná a vybíjí si to na ostatních. Pak přes slzy lítosti a smutku, i soucitu s ní, že jí to tak rozčiluje a vlastně trpí, když učí a proč to tedy dělá? Chápu tu velkou zodpovědnost, kterou musela převzít po svém otci, a možná si přála být jinde. Nakonec rozum radil, jsi tu přece dobrovolně a můžeš se rozhodnout, jestli na tu lekci půjdeš nebo ne, nikdo mě tu neřídí přece, máš svobodnou vůli. Až jsem nakonec objevila vlastní strach na takové lekci být a raději proto jdu pozorovat, protože toho láteření budu ušetřena (zjistila jsem, že pozorování bylo ještě horší, protože jsem neviděla, neslyšela, nerozuměla, neměla souvislosti, poslali nás totiž na schody, tudíž více prostoru pro falešné porozumění, domněnky a strach). Detaily dění nemá smysl rozebírat.
Beru to jako další z pomíjivých stavů mysli (ano, než jsem tento vstup dopsala, odplynul), samshaya – pochybnost a nerozhodnost, což je jedna z devíti překážek a „nepřátel“ na cestě, které nám přijdou a odejdou z mysli. I toto se děje. Když se něco proměňuje, většinou ta změna bolí, ale pak je člověk rád, že tím prošel a posunul se.
Kladu si otázky, protože za prvé nemám odpovědi, a protože student na cestě má klást otázky, a Buddha řekl, nevěřte ničemu, co jsem řekl, ale sami to zkoumejte a zažijte. Spadly mi růžové brýle, které jsem měla minulé roky nasazené? Všechno si můžu vysvětlit po duchovnu. Jsem zaslepená svým egem a jsem nafoukaná evropanka? Nebo jsem se probudila do skutečnosti Indie? Co je skutečnost, když se podívám novýma očima?
Země, s tak nádhernou filosofií o Brahma a Atman, Puruša a Prakrti, o satye a ahimse, nauky o práci s myslí a karmické příčinně a následku, oddanosti bhakti a inspirující příběhy mudrců a bohů…
Šauča: čistota zevnitř, ale i zvenku, čistota v řeči, mysli i skutcích
Proč je tato země tak špinavá, proč jsou na zemi hromady neuklizeného bordelu a odpadků, a opravdu nechcete vidět, jak to vypadá vzadu v restauraci, kde jíte večeři.
Proč smrdí a mají špinavý hadry na hlavě, flekatý nevypraný tepláky? Proč mi přijde čistší původní mramorová podlaha než umrněný smradlavý podložky? Proč týpek od kokosů utírá mačetu zčernalým hadrem, který byl dříve bílý, a pak tím vyřízne v kokosu tu dužinu, kterou dáváte do pusy (pozn. řekla jsem mu to, a dnes jsem viděla nový hadr!).
Proč někteří používají ve své řeči při výuce sarkasmus a ironii, nebo vtipy na něčí úkor? Není to také nečistota řeči? Vědí to? Mám chuť se zeptat.
Santoša: spokojenost
Když učitel křičí a je z něčeho nešťastný, nevidím spokojenost a soulad, je tedy spokojený ve svém životě? Pokud není, proč to nezačne měnit?
Satya: pravdivost
Proč lžou a vše jednotně odkývají, když to není pravda? viz pojetí času v Indii 🙂 ve 12 znamená ve 12:45
Aparigraha: nehromadění
Proč v Indii vydělávají na všem možném a hlavně na bílých zahraničních turistech? Kde se malé děti naučili běhat za bílými a křičet s nataženou rukou …money, money, money?
Brahmacharya: zdrženlivost, umírněnost
Proč nás upozorńovali, že máme chodit ve skupinách, nikomu neotevírat, a nikde nechodit za tmy sami. Proč se tento rok necítím bezpečně a o Indii se povídá, že je tam nejvíce znásilňovaných žen. (2016 byl report 106 znásilnění denně, 4 z 10 nezletilé, a asi 94 procent všech případů to byl někdo z rodiny nebo příbuzných či známých.)
I toto všechno patří k Indii.
Když člověk nepřijímá, je ve vnitřní nepohodě a bojuje a stále mě to vrací k jedinému řešení, pozorovat sebe, být přítomna, nehodnotit, být v neutrální vyrovnanosti, protože hodnocení a naskakování na reakce nadšení nebo hněvu nemá řešení, ale způsobuje pouhou akumulaci dalších samskár a karmy.
Vlastně mě ke klidu dovedl Raya ve své čtvrteční lekci. Tím, že něco pojmenoval a otevřeně řekl to, co viděl a sám prožíval svoje. Začal invokaci k Patanjalimu v tichosti, protože prý ztratil slova. „Celá lekce bude tichá. Uvědomte si, jestli něco děláte ze strachu, nebo ze sympatie k něčemu. Whatever we do here, if it´s difficult jumping or in other classes, you can stop if you have enough, it is your life, so you observe your proces if you have reaction to something and then you respond and observe what is the response.“
„Guruji často hovořil o akci, reakci a odezvě. Sledujte proces, akce, reakce a co potom uděláte a jaká je odezva na tu reakci.“
Celá lekce pak proběhla v tichosti, Stojné pozice, Šíršásana asi 8 min + variace v padmasaně, Raya na podiu praktikoval také, jen říkal názvy pozic, Urdhva Dhanurasana asi 5 min, dlouhá Paschimottanasana, a předklony a dlouhá Šavásana. Beze slova rozsvítil do ticha po stranách sálu, a odešel.
Takže jsem si díky jeho vodítkům v sobě identifikovala akci, reakci a odezvu a upřímně se podívala na to co jsem nechtěla vidět a co se ve skutečnosti děje a tím uvědoměním se to najednou překvapivě povolilo. Také jsem si to propojila s chováním jednoho z rodičů a uvědoměním, že to není už třeba. Dnes jsem s nově získanou odvahou, odhodláním a pevným rozhodnutím vstoupila do lekce, a praktikovala s Gítou. Byla to hluboká krása, nezakrytá závojem mého strachu a pochybností.
Právě tu někde v ulici spadly 2 stromy. Dobrou.