Vánoční kredit a bonus pro vás! S platností 1.12.-28.2.2021

10/1/2017 Prashant – Jóga není nic co by bylo vidět

Prashant 7am class

,,Yoga is not something to observe or to look at! Can you look at someone´s inner state of being?”

varování: trochu pesimistické 🙂

Dnešní lekce je snad o level víc než ta předchozí. Je to vůbec možný? Pokaždé když odcházím ze sálu po jeho výkladu, je to jakoby veškeré věci co v „mém světě jogy“ (abych mluvila za sebe), doteď byly nějak platné, tak je to úplně rozbité a mám chuť pustit všechno světské a jít třeba do Himalají a najít nějakého Gurua v jeskyni a meditovat. No ono by stačilo zůstat tady s Prashantem. Vystoupit z toho proudu bhogy, kterého jsem chtě nechtě součástí, byť si to uvědomuji. 95% z nás si myslí, že právě oni žijí tu pravou jogu, nebo je to naopak? Všichni vědí, že jsme se účastníme bhogy, ale nic s tím neděláme a děláme mrtvé brouky? (Pozn.bhoga – to co vede k připoutanosti a udržuje v nevědomosti / apavarga – to co vede k osvobození)

Po Prashantových lekcích mi přijde naprosto absurdní celý koncept jogy na západě, jeden velký obchod (dnes říkal „nebuďte jako kupec Benátský“), kterého i já jsem součástí, koncepty skupinových lekcí, i těch privátních, business okolo jóga studií, veškerá produkce materiálních věcí (svoji zábavu navrhování šperků nevyjímaje), super vzorované jogamatky, zápěstí ověšená motlitebními korálky, marketing materiálního duchovna, výnosné učitelské výcviky a certifikace, psaní blogů 🙂 o videích a online lekcích jógy ani nemluvě, najednou tohle všechno při jeho výkladech vůbec nemá smysl. Prashant protíná skrz na skrz, jakoby na poli vědomí jediná nitka nezůstala suchá. Když hovoří, je v sále cítit na jednu stranu humorná nadsázka, ale je také cítit, jak se to lidí dotýká hluboko, jak všichni vědí, že to tak je, jak je tato pravda nepříjemná slyšet. Na druhou stranu lidé lační po klasické joze, tolik lidí zvedlo ruku, že chtějí víc studovat joga sutry, proto jich tu teď je tolik přítomno na Prashantově lekci, sedíme ani nedutáme a absorbujeme jeho učení všemi kanály.

Pro ty co nečetli minulý rok posty o Prashantově výuce, nezazní jediná instrukce, tak jak jsme na západě v Iyengar joze zvyklí, ale pouze řekne do jaké pozice máme jít, každý si udělá vlastní variantu, použije podložku jakou potřebuje, sál je rozdělen asi na 5 skupin, každý dělá něco jiného v jiné části sálu. Jeho vedení je tedy čistě o vnitřní práci.

Praktikovala jsem, takže je strašně těžký vůbec i částečně zapsat ty jeho dvouhodinové proslovy, protože ty věci sice cítím, když přímo vede, ale ta slova pak do zápisu unikají.

Dnešní studium sebe sama (ani nemůžu napsat práce) byla o culture of activity, o rozumné pragmatičnosti, která musí mít hranice. Na několik okamžiků jsem párkrát během lekce zachytila prožitkově jeho dnešní nauku, a pak to opět uniklo do prostoru.

„If you go for piknik and you take children with you, you need to consider before, what to take and what to prepare, otherwise your piknik will be fiascooo“ You need to be pragmatic.

Similarly here in ásan, see what are the conditions of the body and what is necessary to do for the body, by the body, in the body, on the body, with the body“

It is good to be pragmatic, it is necessary, but with higher perspective.

„Today those people who are „down to earth“ are so much praised and celebrated, oooh he is sooo doooown to earth and pragmatic, but does he have insight and foresight? We have to look further and broader and adjust to the changing conditions of life. So for me these down to earth people are sunken and sinking to earth“

Caat varnas – čtyři kasty, a čtyři stavy vědomí, či aktivity mysli, které můžeme aplikovat na praxi ásan, s rozdílnou vnitřní kulturou aktivit

Varna doslova znamená barva, a byl to rámec, jak seskupit lidi do tříd v době Védské indické společnosti. Tyto čtyři třídy jsou Brahmíni (kněžský vzdělaný lid), Kšatriové (vládci, úředníci a válečníci), Vaišyové (obchodníci, farmáři) a Šúdrové (dělníci). Uváděla se i pátá skupina lidí, kteří byli úplně mimo společnosti, a tou byli kmenoví obyvatelé a tzv. nedotknutelní.

Brahma vrtta – suppose you are students you are ready to learn, you want to learn, Im a teacher Im ready to teach, there are no obstacles to proceede, but if we are in busy airport, or in a shopping mall, in certain set up, with all the noise and conditions? Will we decide to start the teaching there? No, we will rather choose to be here and practice here. In this environment. In your pelvis have that student teacher relationship.

Vaiša vrtta – merchandizing – consider not what to do or not to do in asan, but what is taken and what is given, what i give to spine and what the spine gets from that, it will be different mind setup, different awareness

Ksetra Vrtta – battle field

Today you may feel good, you may have sanctious mind, happy, calm, quiet mind, honest, sincere mind, you may think oh I dont have any dullness in my mind, no cranky (zcvoknutou) mind, no obstinate (paličatou, zatvrzenou) mind, but can this not change in any moment? Can this not change tomorrow? Or one week? Next year?

Today you are healthy, your body is strong and healthy, but maybe tomorrow you can get infected. Is it not right? We dont know what will come and we have to be prepared. So if you identify certain mind state, that settled in you, if it is negative, what weapons of awareness will you use? How will you address the state of mind? What machinery will you use? What stratagy will you use? If you dont have any negative state of mind, any conditions of the body, so imagine. You need to imagine, what would you do, so that you are prepared.

Identifikuji v sobě vnitřní stav oběti, a vzteklýho dítěte z něčeho, co se událo ráno. Nemusím si nic představovat, mám s čím pracovat. Jen pozoruji, poslouchám, plně všechny záklopky otevřený, uši otevřený tomu, jak Prashant vede, jdu k dechu, uvolňuji vnitřní tlak a pozoruji ten stav, který se pomalu proměňuje.

Sudra vrtta – service, how I serve to my body, how i serve others, what can I do for my kidneys, what to do for my shoulder blades in today´s practice

„Your so called senior teachers, advanced teachers say they do everything to serve Guruji, but in fact everything he considered the most important they made the least important, and everything that for him was the least important they made the most important“

Had Guruji been woman, and if he had period, or if he was pregnant, he would find ways how to do things we are told not to do when you are pregnant or have period. Because we dont have the experience, we must be told dont do this for your heart rate condition, for your blood pressure condition, for your constipation condition, dont do Sarvangasana after Sirsasana. But when he was alone, he would try and explore the Sarvangasana after Sirsasana, but whenever students would be around he wouldnt do it.

„They wanted to observe him, to look at him during his practice. How do you practice, if you are observed? Is it natural? They didnt allow him to practice“

Yoga is not something to observe or to look at! Can you look at someone´s inner state of being?

Komentáře

Přidat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Vaše osobní údaje budou použity pouze pro účely zpracování tohoto komentáře.